Wednesday 26 May 2010

Khinzir dan Riba..



“weyh tadi mase aku nak balik dr town, aku nampak pakcik kedai Mubarak(bukan nama sebenar) ni macam bawak daging BABI masuk kedai dia!!!” kata jeha(bukan nama sebenar)

“serius!!!! (muke terkejut)..Weyh biar betul,ko mmg nampak tu daging BABI ke? Jangan main tuduh je,ramai kot malaysian yang slalu gi beli ayam kat situ.. aku pon slalu beli ayam kat situ…camne ko tau tu BABI??” kata si lijah(bukan nama sebenar juga)

“betol weyh, aku yakin tu daging babi, aku tgk kaki dia, hidung tu x sure ar plak, tapi mmg aku yakin la tu bukan kambing, sah2 la lain bentuk dia kan…”kata jeha

“huuu klu gitu mmg da x boleh beli kat situ la.. sbb kita x tahu, tah2 dia guna pisau sama ke, da jadi was-was dah halal ke tak ayam yang kita dok beli kat situ, next time mmg kne beli kat kedai Aisyah(nama sebenar-promote sket~) la plak, yg tu insyaAllah mmg diyakini halal” kata lijah

“haah, walaupun jauh dan kena panjat bukit sikit, tapi itulah sumber yg kita yakini halal, so kite kena la usaha” kata jeha…..

Hurmmm, rancak betul perbualan seseorang muslim bila timbul isu babi ni, terutamanya dalam bab makan dan minum yang merupakan daily routine kita. Even kalau terbeli baju,kasut atau barangan yg berunsurkan BABI, ade je yang terus buang tanpa mempersoalkan boleh ke tidak untuk memakainya walaupun kos membelinya ada sampai 20-30 euro. Begitulah sensitivity umat islam bila berkait dengan Babi ni.

*Apa kaitan nya dengan riba'? Mari selusuri bacaan seterusnya!

baca lanjut

1 comment:

  1. besar dosa riba ni...
    http://www.youtube.com/watch?v=lEPzUeXB87I&feature=PlayList&p=BDEB9F66233157A4&playnext_from=PL&index=0&playnext=1


    same jugak, dengan kes buang bayi.
    bising2 pasal kes buang bayi..
    tapi, x ramai orang peduli pun pasal maksiat dan seks bebas...

    ReplyDelete