Monday 30 March 2009

antara kehendak saya dan kaMU

beberapa bulan dulu,bila dapat tahu MSM Travel and Tours nk buat trip umrah,rasanya saya lah orang paling gumbira. Waktu tu bagai dapat rezeki yang datang bergolek dan sebuah berita gumbira bilamana saya terlepas beli tiket murah Air Asia. Rasa takjub dengan kuasa Allah..bilamana saya bersedih tak dapat tiket murah,Allah ganti dengan kegembiraan yang tak tergambar bila tengok iklan MSM pasal umrah tu..

beberapa lama selepas itu,selepas sign in nak ikut trip tu dan bayar duit pendahuluan,diberi lagi berita gumbira.Visa telah lulus dan tak de masalah mahram.maka dapatla saya belayar ke tanah haram semasa cuti musim panas nanti

tapi..beberapa hari lepas..selepas segalanya nampak mudah dan lancar..tiba-tiba Allah tarik kegembiraan itu..bila ada masalah tiket dengan Saudi Airlines pula..segala yang nampak jelas,kini nampak kabur..segala yang gembira kini bertukar duka

Ya Allah..aku masih lemah..hati masih kotor..

dah banyak kali usaha nak menjejakkan kaki ke tanah suci..siapa yang kenal saya mungkin tahu dah banyak kali saya try nk ke sana..bukan duit yang jadi halangan..bukan masa yang jadi halangan..sekuat mana saya berusaha namun tanpa redha dan bantuan dariNya saya masih lemah..

ini bukan salah MSM..ini bukan salah Saudi Airlines..tapi memang Allah dah berkehendak
antara tanah haram dan keluarga..mana jadi taruhan..yang mana jadi pilihan..istikhara jadi jalan..petunjuk Allah jadi panduan..

sahabat sekalian,di kala kita di persimpangan,jangan lupa ada kuasa yang besar menemani kita..teruskan berdoa..memetik kata2 As-Shafiie..

"doa itu ibarat panahan anak panah di malam hari..tidak nampak mana panahan itu pergi,tapi bila hari siang,nampak jelas kena pada sasaran.."

maknanya..doa itu bila kita pohon tepat pada waktunya Allah akan makbulkan ia..kalau dilihat pada anak panah tu,kita ambil masa lama untuk tahu sama ada kena tepat pada sasaran atau tidak..sama juga dengan doa..mungkin Allah akan terus makbulkan..mungkin Allah tak terus makbulkan..mungkin Allah ganti dengan satu yang lebih baik yang mana Allah yang lebih mengetahui..Nabihah!! jangan khuatir..teruskan berdoa..teruskan usaha..Allah ada bersama kamu..

Ya Allah..kehendakMu akan terlaksana tapi kehendakku mungkin akan mungkin tidak terlaksana..andai baik bagiku ke tanah haram Kau mudahkanlah,andai buruk bagiku,Kau susahkanlah..amin..

4 comments:

  1. insyaAllah ade rezeki, ada la kan...kalau takde iAllah lain masa... saya doakan yang terbaik untuk awak, fatin, iAllah

    ReplyDelete
  2. btw ni atie...hehe in case u dunno my real full name kan...huhu

    ReplyDelete
  3. salam fatin

    andai bukan takdir buat diri kita...bukan sekadar SUSAHKAN....tetapi JAUHKAN...dan ELAKKAN...

    kalau susah, ,maybe itu ujian moga kita lebih dekat

    insyaAllah, awk dapatkan tunaikan ibadah ini disisi mahram...samada bersama ayahanda atau pasangan..atau sesiapa sahaja yang selayaknya

    rindu tak tertanggung, tapi sabar dalam penantian...moga penantian mencari diri.

    ReplyDelete
  4. salam..

    yg latest rase dah diberitahu kan?trip 27 june then ke msia..harap dapat tempat..

    ReplyDelete