Friday 20 March 2009

easter break

Alhamdulillah.akhirnya minggu-minggu yang memenatkan telah berakhir.tiba la masa untuk kita merehatkan minda dan jiwa dengan menggunakan sebaik-baiknya masa cuti yang ada ni agar bilamana kita ditanya di akhirat kelak,kita dengan penuh rasa yakinnya dapat menjawab bagaimana waktu kita digunakan. Rasanya semua pun dah plan apa perjalanan cuti ni. Perancangan awal tak bermakna cuti ni bermanfaat tapi kalau tak merancang memang cuti ni akan layu dan tak bermanfaat.Moga kita diberikan keberkatan masa dan dapat dapat menyiapkan courseworks yangtelah diamanahkan.

Sebut je pasal cuti harus ada plan berjalan-jalan melihat alam..Allah menggalakkan kita berjaulah untuk memerhatikan indahnya ciptaanNya.kerana di situ terpamer indahnya Allah. Dalam pada kita seronok melihat alam,jangan lupa ziarahi rakan-rakan kita. Ramai orang berjaulah semata-mata untuk melihat alam dalam kata lain,bershopping..ambil gambar..dsb..pernahkah kita terfikir untuk berjaulah semata-mata untuk menziarahi rakan-rakan kita yang berada di Prague,Belgium,New Zealand..dan di seluruh dunia..Ambil la masa untuk mengenali mereka andai dah terlanjur ke tempat mereka. Jangan pula bila anda pulang ke destinasi asal dialog ini berlaku..ikuti kisah ini..

Fatin: Saya baru balik dari Prague ni..comel sangat Prague..terasa mcm nk pindah sana je..(dengan muka gembira)

L**da: Ooo ye?? jalan-jalan dengan sape?duk rumah sape?

Fatin : Ntahlah..saya pun tak tau sebab tuan rumah sibuk..ntah ape nama kakak tu..sebab dia bukan kawan kitorg pn..kawan kepada kawan kitorg..lagipun die x join kitorg jalan2.Kitorg jalan berempat je..

L**da:ada pula mcm tu..sempat jumpa Meor ke tak kat Prague?

Fatin: Meor kat Prague eh??Bukan kat Chech Rep?Ke tempat yang sama tu?

Rasenya x perlu saya teruskan dialog itu..kesimpulannya..
  1. kenali tuan rumah yang bakal anda duduki. Bina hubungan erat sebelum anda pergi dan jangan terus putus ukhwah tu bila dah sampai ke destinasi asal
  2. kenali dan ziarah rakan-rakan kita yang berada di sana. Rapatkan lagi ukhwah tu.
  3. Tahu serba sedikit tentang tempat tu. Dan kaji sejarahnya. Jangan sampai tak tahu pun apa ibu negara destinasi anda..
Berjaulah pun mesti ada objektif. Kalau x capai objektif gagallah usaaha nak berjaulah dan melihat alam itu..Moga Allah selamatkan kita dalam perjalan pergi dan pulang..Amin

1 comment: