Thursday 19 March 2009

kenangan indah sewaktu ISOC

beberapa minggu yang lepas ISOC Nottingham University telah mengadakan Islam Awareness Week(IAW) dan banyak aktiviti yang telah dijalankan dan penglibatan secara tak langsung dalam aktiviti yang dianjukan ISOC banyak membantu saya mengenal Islam dalam erti kata sebenar.

Alhamdulillah IAW telah berjalan dengan lancar sekali dan talk-talk yang telah dianjurkan berjaya menarik minat ramai pelajar mahupun staf di Nottingham dan yang paling menarik ketika sedang mengedarkan poster-poster kecil IAW,sempat lagi melihat ragam orang ramai apabila diberitakan tentang IAW. Ada yang menolak ajakan ada yang menerima dengan hati yang senang ada pula yang berjanji akan menghebahkan pada akan sekerja..sungguh Allah menciptakan manusia pelbagai ragam.

Sebelum ISOC dimulakan secara rasminya pada hari Isnin(lupa tarikhnya), satu DAKWAH training telah diadakan pada hari Ahad sebelumnya. Dan Alhamdulillah seorang sister telah mengucapkan syahadah pada hari itu..ikuti kisahnya..

Fatin : Hi..are you muslim?(jumpa di prayer room..dengan selambanya saya bertanya)
N***: Yup..I declared my syahadah yesterday
Fatin:Ooo really?? Alhadulilah(muka terkejut..yang memang tak sangka dpt jumpa org yang revert to Islam secara live)

selepas tu saya pun dah lupa apa yang kami borak sampaila dia bercerita bagaimana die menemui Islam..ikuti ceritanya

N***: 6 months ago, my boyfriend reverted(guna revert instead of convert sebab semua manusia dilahirkan sebagai Islam.jadi penggunaan perkataan kembali pada Islam lebih sesuai berbanding bertukar kepada Islam.Apply to muslim juga..moga kita semua kembali pada Islam) to Islam and during that time I would never imagine that I will become Muslim. But I am not being a muslim because of him but it is totally because I know Islam is the best religion. I was thinking about a power that organise and control this world. Even meeting with you today has been set by Him,The Almighty..(wah..sungguh hebat fahamnnya,hati saya berbisik). yesterday, when I met Sheikh(sheikh yang dtg bagi talk pasal dakwah training),I tell him that if I would like to declare syahadah what should I do? He asked me to learn about Islam..try to perform solat and try to fast..But I said..I know how to pray and I've tried to fast..Sheikh replied..So, you are already a Muslim..What are you waiting for??..I declare syahadah right after that.

Fatin:Did you go to the talk last night?Your story is almost the same like Idris tawfik's..
N***: yeah..I cried when I listen to him last night
Fatin:how about your boyfriend?
N***:we getting married this Sunday.Before this, we stay together and after he became muslim we stay apart and now,since we are muslims so we need to get married so that we can stay together. We want to make it faster(wow!!hebatnya..berapa ramai lagi kita yang asik syok bercouple tapi sister kita ni,apabila die dah faham terus die berusaha amalkan apa yag die faham iaitu dalam menjaga hubungan dengan lelaki yang bukan mahram.moga Allah membuka hati kita untuk faham seperti sister kita ni)
Fatin:wow!!you declared your syahadah last sunday and you are getting married this Sunday??Allhamdulillah..(cukuplah smpai di sini dahulu)

Moral of the story: kadang-kadang kita akan lebih mengenali dan memahami islam apabila kita berbicara dengan orng sebegini. walaupun baru memeluk Islam namun kefahaman mereka mungkin melebihi kita yang dah lama dalam Islam. Betapa kita harus hargai nikmat Islam itu sebelum Allah menggantikan kta dengan kaum atau orang lain. Allah tak perlukan kita untuk menaikkan Islam tapi kita sentiasa perlukan Allah untuk menaikkan Islam..walau tanpa kita,Islam tetap akan naik kembali

cerita ni bukan rekaan tapi ayatnya tak la sama sebiji-sebiji dengan apa yang telah kami borakkan..yang penting isi nya sampai.. hanya Allah yang lebih tahu

No comments:

Post a Comment