Tuesday 8 September 2009

Umrah Part 1

Allhamdulillah..segala puji bg Allah yg telah memudahkan urusan perjalanan pergi dan balik

menziarahi rumah Allah dan Rasul Allah sgt bermakna lebih2 lagi di bulan Ramadhan..

setelah setahun lebih menunggu,terasa berbaloi menunggu 'turn' utk menjadi tetamu Allah..bagi yang teringin utk pergi,berdoalah agar Allah memurahkan rezeki utk menjadi tetamu Nya..bukan semua terpilih dan dpt merasa nikmat ini.tapi Allah pasti bagi pada sesiapa yang teringin utk pergi..cume antara cepat dan lambat shaja

andai org lain sibuk bercerita akan jaulah mereka ke London ke Turki..atau Paris..sy hnya mampu mnceritakan perihal jaulah ke tanah haram..sebab diakui..sgt jarang berjaulah..dan jaulah ini sgt bermakna dan iAllah,duit tabung akan mula terisi lagi,agar dpt pergi ke sana lagi =)

penerbangan dri msia ke jeddah dan transit di Mesir dalam bulan ramadhan amat meletihkan..(perjalanan 14 jam ditambah trnsit yang sgt lama)..

apa bestnye Mesir..

Allah Maha Kuasa..menemukan sy dgn kubu Salahuddin Al Ayubi..tokoh yang amat sy kagumi..salah seorang hamba Allah yg berjaya menawan palestine..(boleh baca sejarah beliau yg sgt best)..melihat sungai Nil yang mengalir..

cerita menarik mengenai Mesir

dibuka oleh sahabat nabi Allah,Amru bin A's..suatu hari Sg Nil berhenti mengalir,maka,Amru bin A's mengadu akan hal itu pada Khalifah Islam,Umar al-Khattab..oleh itu,Umar ra mengutuskan surat kepada Sg. Nil meminta ia mengalir semula..itulah karamah Umar yg diberi Allah SWT..dengan izin Allah yang Maha Kuasa,Sg. Nil mengalir seperti sedia kala..

hanya 30% kawasan mesir yang diduduki manusia..70% yang lain hnyalah padang pasir!!rumah2 dibina berdekatan Sg. Nil yang subur tanahnya..namun kerajaan Mesir telah mula membuka bndar2 baru di kawasan2 padang pasir..(ala-ala bandar baru bangi gitu =)...)

di mesir juga tidak ada trafic light..jalan raya semuanya sehala dan byk sgt flyover..oleh itu,jarang berlaku kesesakan lalu lintas di Mesir..namun,oleh sbb x de trafic lite,penggunaan hon sgt2 digunakan secara maxsimum..maka,bisinglah jalan raya Mesir..

Mesir..bumi anbiya..tanah dan langit yang menjadi saksi turunnya wahyu Allah pada Musa as..Sg. nil yang menjadi saksi,kasih sayang seorang ibu dan kakak yang menghanyutkan bayinya agar terselamat dr firaun..dan laut yg menjadi saksi,angkuhnya firaun yang Allah selamatkan jasadnya utk mnjadi iktibar buat kita semua..

teka-teki:dalam Al Quran,kisah Nabi mana yang paling lengkap n byk diceritakan..Musa atau Yusuf?

bersambung..

1 comment: